söndag 14 april 2013

VÅR och lätt panik


Äntligen är det vår på riktigt solen skiner och det är faktiskt riktigt varmt.
Vi har varit ute hela dagen och fixat i trädgården.
Förra året var inget bra odligsår för oss och det var inte mycket som blev som vi tänkt oss. Men i Jordgubbsbädden växte det så att det knakade och vi kunde skörda massor av riktigt goda bär under en lång period. 
Eftersom jordgubbsplantorna frodades så mycket i somras var det många vissna löv och revor som behövdes rensas bort. Jag kommer nog också att behöva ta bort en hel del av plantorna eftersom de så ivrigt har förökat sig. 
Allt mitt pillande har också väckt ett stort antal sömniga nyckelpigor - det känns lite betryggande att de är så många.
Vi har också försökt tvätta rent trädäcket som blivit en aning grönt. Vi använder grönsåpa och skurborste. Det verkar fungera men det tar lite tid. 

När jag kom in igen slog det mig plötsligt att jag kanske borde ha gjort allt det här för länge sedan och att jag nu istället borde vara i full gång att så. "Men", säger jag till mitt försvar, det har faktiskt varit jättekallt och fruset fram till nu, helt omöjligt att arbeta med jorden. 
Eftersom jag inte äger någon tidsmaskin får jag heltänkelt lägga i en högre växel och kanske även införskaffa några gamla fönster till odlingsbäddarna, för odla det ska jag.

Sol, värme och fler o fler fotomotiv dyker upp - lyckan sprider sig i kroppen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar